| Üye ol | 09 Aralık 2016,Cuma

Fallout 4 (PC) inceleme

İçeriğe oy verin :
Editör puanı
Giriş Tarihi: 25.11.2015, 16:55 Güncelleme Tarihi: 01.12.2015, 16:14
Etiketler:
Bethesda fallout 4 inceleme pc sistem gereksinimleri aksiyon rpg ekran görüntüleri
Fallout 4 (PC) inceleme
Grafik 80
80 puan
Ses 85
85 puan
Oynanabilirlik 85
85 puan
  • EDİTÖRÜN SEÇİMİ EDİTÖRÜN SEÇİMİ
  • YÜKSEK PERFORMANS YÜKSEK PERFORMANS
  • FİYAT/PERFORMANS FİYAT/PERFORMANS
  • YENİLİKÇİ ÜRÜN YENİLİKÇİ ÜRÜN
İnceleyen:

Bethesda'nın şimdiye kadar hazırladığı en detaylı oyunlardan bir tanesi.

İnceleme yazısı için Kaan Bilge'ye teşekkür ederiz.

Yıllardır beklenen, çıkacak mı çıkmayacak mı diye tartışılan Fallout 4, sonunda bu sene duyuruldu ve çok bekletmeden piyasaya sürüldü. Bir oyunun duyurulduktan hemen birkaç ay sonra satışa sunulması, pek eşine rastlanır bir durum değil. Ama Fallout 4 ile bu gerçekleşti.

Fallout 4, gelecekte geçen küresel bir nükleer savaş sonrası harabe haline gelmiş dünyayı konu alan, FPS ve TPS bakış açısıyla oynayabileceğiniz bir açık dünya RPG oyunu.

Ve eski dünya geride kalıyor...

2050 yılında dünyanın enerji kaynakları tükenmeye başlamıştır ve bu durum, dünya devlerini birbirine düşürmüştür. Her ne kadar barış sağlanmaya çalışıldıysa da 2066 yılında Kaynak Savaşları başlar ve senelerce süren bir 3. Dünya Savaşı haline gelir. 2077 yılına gelindiğinde Çin'in Alaska'yı ele geçirmesinden sonra Amerika son teknoloji kuvvetleriyle orayı geri alır ve ülkede nükleer savaş paranoyası baş gösterir. Vault-Tec isimli şirket, yeraltı sığınakları inşa eder. İnsanların çoğu pek itibar etmese de yeterince yer ayırtan olmuştur. Ve tabii ki beklenen olur, bir sabah gökten nükleer bombalar düşmeye başlar. Yetişebilenler sığınaklara girer, yetişemeyenler ise...

200 yıl boyunca sığınaklarda, dış dünyadan habersiz nesiller yetişir. Dışarı çıkmaya karar verenler ise, hiç beklemedikleri bir dünya ile karşılaşır. Haydutlar, mutasyona uğramış hayvanlar, radyasyon yayan tehlikeli bölgeler, temiz su ve yiyeceğin bulunmasının neredeyse imkânsız olduğu, anarşinin hüküm sürdüğü bir dünya.

Karakterimiz, Boston'da, Commonwealth'de yaşayan bir baba veya anne. Artık hangisi olarak oynamayı seçersek. Vault 111'deyiz. Vault 111'in diğer sığınaklardan farkı, sakinlerinin dondurulmasıdır. Yani insanlar, savaştan sonraki 200 yılı dondurulmuş olarak geçiriyor ve 200 yıl sonra sığınaktan çıkıyor. Neden böyle olduğunu da oyunu denediğinizde göreceksiniz. Spoiler vermeyelim.

Karakterinizi hazırlayın

Oyun, en başta bize karakterimizi fiziksel olarak yaratma seçeneği sunuyor. Saçının şeklinden rengine, ağzına, burnuna kadar karakterimizi istediğimiz gibi şekillendirmek mümkün. Bu, şimdiye kadar gördüğüm en başarılı karakter yaratma sistemi olmuş. Hemen ardından da S.P.E.C.I.A.L ayarı yapıyoruz. S.P.E.C.I.A.L, karakterinizin bütün özelliklerini ayarlayabileceğiniz ilginç bir sistem. Sırasıyla Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility ve Luck'tan oluşan bu seçenekler, 1'den 10'a kadar puanlayarak hangi alanda uzman bir karakter yaratabileceğimizi seçmemize olanak tanıyor.

#Sayfa#

Ne kadar yeteneklisiniz?

Strength, gücü temsil ediyor ve karakterinizin yakın dövüşte ne kadar usta olduğunu ve taşıma kapasitesini belirliyor. Perception, algıyı temsil ediyor ve ne kadar isabetli vurabileceğinizi, kilit açma yeteneğinizi belirliyor. Endurance, dayanıklılık dereceniz, ne kadar hasara dayanabileceğinizi ve ne kadar çabuk yorulacağınızı belirliyor. Charisma ise, karizmanızı gösteriyor ve diğer karakterlerle diyaloglarınızda ekstra seçenekler sunuyor. Intelligence, zekâ seviyeniz. Enerji silahları kullanımı, bilgisayarları hack'lemek ve silahlarınızı modifiye etmek gibi alanlardaki uzmanlığınızı belirliyor. Agility ise, çeviklik, tespit edilmeden hareket edebilme ve çeşitli silahlarda uzmanlık seçeneği sunuyor. Son olarak da Luck, yani şans, düşmanların talihsizlik yaşamasından ve başınıza iyi şeyler gelmesinden, bulacağınız eşyaların kalitesine kadar kadar birçok şeyi etkiliyor.

Bütün bu özellikler, 1 seviyesindeyken oyuna istediğiniz gibi dağıtabileceğiniz 21 ekstra puan ile başlıyorsunuz, bu da o yeteneklerden iki tanesini maksimuma çıkararak başlamanıza olanak veriyor. Seviye atladıkça bunları yavaş yavaş artırabiliyorsunuz. Kısacası oyun tarzınızı istediğimiz gibi belirleyebiliyorsunuz, bu da oyunu RPG yapan bir numaralı özelliği. Güç üzerine yoğunlaşan bir karakter yapıp dayanıklı zırhlarla ve ağır silahlarla dehşet saçmak olsun, gizliliğe önem verip fark edilmeden ilerlemek olsun, hatta karizmayı seçerek problemlerinizi şiddete başvurmadan, diyaloglar aracılığıyla karşınızdakini ikna ederek çözmeye kadar çok çeşitli oyun tarzları sunuluyor.

Ve işte yeni dünya. Tabii buna dünya denirse...

Sığınaktan çıktığınızda, istediğinizi yapabileceğiniz kocaman bir dünya ile baş başa kalıyorsunuz. İstediğiniz yere gidebilir, istediğiniz şekilde oynayabilirsiniz. Oyunun ana hikâyesini takip etmeyi unutup onlarca yan görevin içinde boğulabilirsiniz. Çok büyük bir harita var. Diğer Bethesda oyunlarıyla kıyaslamak gerekirse Fallout 3 ve New Vegas'ın neredeyse 4 katı, Skyrim'den ise biraz daha büyük. Keşfedilecek içerik çok fazla. Bir göreve giderken illa ki keşfetmek isteyeceğiniz yer çıkacak ve yolunuzdan sapmamak için zor duracaksınız.

Karşılaşacağınız insanlar, sizi görür görmez ateş edecek haydutlardan medeniyeti tekrar kurmaya kalkışan insan topluluklarına kadar çeşit çeşit. Bunların yanında bir sürü mutasyona uğramış hayvan, böcek, hatta insanı da katarsak, tehlikelerle dolu bir dünyada ilerliyorsunuz. Gece-gündüz döngüsü, iklim değişiklikleri, bir gece vakti baş gösteren yağmurdan, hiç beklenmedik anda başlayan radyasyon fırtınalarına kadar oyun gerçekten canlı hissettiriyor.

#Sayfa#

Yeni bir hayat mücadelesi

Bütün bu olup bitenden kendinizi koruyabileceğiniz sığınaklar kurmak da mümkün. Skyrim'i veya son iki Fallout oyununu oynayanlar bilir. Hiçbir işe yaramayan, satış değeri bile olmayan bir sürü ufak tefek şeyi alıp envanterimize ekleyebilirdik. Fallout 4, bize neredeyse her şeyi kullanma imkânı sunuyor. Bulduğunuz eski püskü bir oyuncak arabadan vida ve plastik elde edebilir; bir çataldan metal, bir konserveden alüminyum, oradan tahta, buradan yapıştırıcı derken oyunun çok detaylı bir crafting sistemi olduğunu anlayabilirsiniz. Bütün bu malzemeler, size kendi sığınağınızı inşa etme seçeneği sunuyor. Barakalar yapabilir, içini yatak, sandalye, masa derken istediğiniz gibi döşeyebilir, etrafını çitlerle çevirebilir, hatta otomatik taretlerle savunma sistemleri bile kurabilirsiniz. Yardımda bulunduğunuz birçok insan da bu sığınaklarda sizinle birlikle yaşayabilir ve onlara ekip biçmeden savunmaya kadar istediğiniz gibi görev atayabilirsiniz. Tabi ne kadar büyük bir sığınak kurarsanız, ihtiyaçları da o derece artıyor. Orada yaşayan insanlara yiyecek sağlanması için ekim yapılmalı, susuzluk ihtiyaçları için de su arıtıcılar kurmalısınız.

Hardcore modunu hatırlayan ve seven var mı?

New Vegas'ın en iyi taraflarından biriydi. Açlık, susuzluk, uykusuzluk… Oyuna ciddiye alınacak derecede zorluk ekleyen önemli bir öğeydi, Fallout 4'de ise en yüksek zorluk seviyesi "Survival" ve tek yaptığı şey, düşmanların dayanıklılığı ile verdikleri hasarı katlarken sizinkini azaltmak.

Gelişim önemli

Etraftan toplayabileceğiniz malzemelerin kullanım alanı, sığınaklar inşa etmekle sınırlı değil. Silahlarınızı da modifiye edebilirsiniz. Hem de bazı silahları oyun tarzınıza hitap edecek şekilde dürbünden susturucuya, süngüden kabzaya kadar istediğiniz gibi şekillendirebilirsiniz. Örneğin, bir silaha dürbün takacaksınız. Bu da cam parçası, yapıştırıcı, metal, vida gibi malzemeler istiyor. Bütün bu malzemeleri şişe, koli bandı ve hatta başka bir silahın parçalarını bile kullanarak elde etmeniz mümkün. Oyundaki S.P.E.C.I.A.L sistemiyle belirlediğiniz yetenekleriniz, yine barınak kurmadan silah modifiye etmeye kadar birçok işi ne kadar etkili yapabileceğinizi belirliyor.

Hangi taraftasınız?

Oyunda taraf tutabileceğiniz 4 büyük grup var. Bunlar genellikle birbirine karşı savaş içinde bulunan ve ana hikaye dahil olmak üzere birçok görevin gidişatını belirleyen gruplar. İsterseniz aynı anda birden fazla gruba katılabilir, hatta sadece birinden taraf tutarak casusluk bile yapabilirsiniz! Ama eninde sonunda bu grupların amaçlarının çakıştığı durumlara denk gelecek ve Commonwealth'ın kaderini belirleyecek seçimler yapacaksınız, herkesin suyuna gitmek mümkün değil. Oyun, size bu şekilde seçim hakları sunarak diğer karakterleri ve dünyayı etkileme fırsatı tanıyor. Bazı karakterleri yanınıza alarak oyunu onlarla geçirmeniz bile mümkün. Bu karakterler bir insan olabileceği gibi bir köpek, hatta bir robot bile olabilir. Mutlaka oyun tarzınıza uygun bir yoldaş bulacak ve yanınıza almak isteyeceksiniz, çünkü bütün bu karakterlerin farklı yetenekleri var ve size farklı bakımlardan yardımları olabiliyor.

#Sayfa#

Eğer nükleer savaş sonrası harabe olmuş, tehlikelerle dolu bir dünyada bir macera arıyorsanız Fallout 4, aradığınız oyun. Keşfedilecek o kadar çok mekân ve yapılacak o kadar çok şey var ki. Ben 80 saati devirdim ve oyunu tamamlamam için en az 100 saati bulmam gerekecek gibi görünüyor. Yapacağınız seçimler oyunun gidişatını değiştirdiğinden, farklı bir karakter hazırlayarak, farklı seçimler yapmak üzere tekrar oynayabilirsiniz. Böylece oyun süresi daha da artacaktır.

Oyun, büyük bir çıkış gerçekleştirdi ve seriye yeni oyuncular da kazandırdı. Bu yüzden de olabildiğince yeni bir oyuncuya hitap ederek anlatmaya çalışıyorum. Tabii Fallout'un yıllardır oturmuş olan oyuncu kesimine yeterince bilgi verememiş olabilirim. Onlar için kendi fikirlerimi de sunacağım…

Fallout 4 çok iyi bir oyun, ama yeterince iyi bir Fallout oyunu mu? Belki de tartışılması gereken mesele bu.

S.P.E.C.I.A.L. sisteminin çok başarılı olduğunu söyleyebilirim. Her ne kadar basitleştirilmiş gibi dursa da, skill'ler ve perk'lerin birleştirilmiş olmaları çok daha akıcı bir ilerleme sunuyor. Önceki oyunlarda perk'ler her ne kadar bol olsa da, oyun tarzınıza göre hangisini almanız gerektiği genellikle belliydi. Pek alternatif olmazdı. Fallout 4'te her seviye atladığımda arada kaldım, hangi yeteneğe öncelik vermem gerektiğini iyice düşündüm.

Diyaloglar basitleştirilmiş durumda, zaten oyun hakkında duyduğumuz belki de en büyük olumsuz eleştiri bu. Artık diyaloglarda 6-7 taneye kadar seçim hakkınız yok. Mass Effect tarzı, dört seçenekli diyalogları var ve bunların genellikle en az iki tanesi aynı kapıya çıkıyor. Serinin önceki oyunlarında Perception, Intelligence gibi diğer özellikleriniz de özel diyalog seçenekleri sunardı. Şimdi diyaloglarda fazladan seçenek sunan tek özellik Charisma. Bunun öncelikli sebeplerinden birinin, bu sefer karakterimizin seslendirilmiş olması olduğunu düşünüyorum. Zaten çok fazla seslendirilmiş diyalog var ve onlarca seçenek de eklenirse seslendirilecek çok büyük bir yığın olurdu. Ama yine de keşke olsaydı. Bir RPG oyununda diyalogda ne kadar seçeneğimiz varsa o kadar iyi değil midir?

Karakterimizin seslendirilmiş olmasına gelirsek, bu bazıları için çok itici oldu belki, bazıları ise olumlu yaklaştı. Ben iki duruma da düştüm diyebilirim. Karakterin sesini her ne kadar sevsem de bazen o anki ruh halimi yansıtamayınca keşke sessiz olsaydı dedim.

#Sayfa#

Crafting sistemi kadar dövüş sistemi de serinin önceki oyunlarına kıyasla çok büyük bir ilerleme kaydetmiş. Çatışmalar çok daha akıcı ve gerçekçi hissettiriyor. Artık düşmanlar siper alıyor, ateş etmek için beklemediğiniz anlarda çıkıyor. Artık elinde Minigun, üzerinde Power Armor olan adamın karşısında öylece dikilip ateş eden raider'lar yok! Yani yapay zekânın da geliştirildiğini ekleyebiliriz.

Kaynakları tutumlu kullanmak gerek

Hazır değinmişken, Power Armor ve Minigun gibi ileri seviye ekipmanın oyunda çok erken bulunduğunu ekleyeyim. Ama Power Armor, önceki oyunlarda olduğu gibi sıradan bir zırh değil, daha çok bir araç gibi. İçine girdiğiniz bir giysi ve çalışmaya devam edebilmesi için Fusion Core gerekiyor, bunlar tükenirse bir işe yaramıyor. Yani her ne kadar erken bulsanız da geliştirilmedikçe ve yeterince Fusion Core bulunmadıkça zayıf. Minigun'ın da cephanesi zor bulunup hızlı harcandığından, oyunun kolay başladığını düşünmeyin. Ama silahların kondisyonu yok. Artık silahınız bozulmayacak, tamir etmek için aynısından aramayacaksınız. Bu birçok oyuncunun hoşuna gitmeyebilir, ama fikrimi sorarsanız çok da eğlenceli bir sistem değildi. Yani taşıdığım Assault Rifle'ın kondisyonu zayıflayınca onu alıp bir tezgâhta tamir etsem hadi neyse, ama sırf onu tamir etmek üzere envanterimde 5 tane daha aynı silahtan taşımak pek çekici değildi.

Seçimler

Ne yazık ki oyun bu bakımdan çok zayıf kalıyor. Bence en büyük eksiği burada. Karma sistemi de olmadığından "kötü adam" oynamak pek mümkün değil. Diyaloglar farklı durumlarla sonuçlanmıyor. Oyunda 4 büyük faction var ve sadece onlar arasında yapacağınız seçim, oyunu ciddi ölçüde etkiliyor. Onun dışında oyun size fazla bir seçim hakkı sunmuyor, zaten diyaloglar da kısıtlandığından, bu bakımdan önceki oyunlara kıyasla büyük bir geri adım bu. New Vegas'ın ilk görevinde bile ne kadar çok seçim hakkınız olduğunu hatırlarsınız, bu oyunda ne yazık ki öyle değil.

Ana hikâye yolunda yapacağınız seçimler, size diğer seçimleri merak ettirecek, sırf seçiminizi değiştirmek için tekrar oynattıracak mı? Bence evet. Ama Bir New Vegas'daki kadar seçimlerinizin etkisi olduğunu hissedebilecek misiniz? Zannetmiyorum.

Yoldaşlara gelince...

Öncekilere kıyasla çok daha çeşitli. Ayrıca onlarla ilişkiniz önem taşıyor. Samimiyetinizi yeterince artırdığınızda kişisel görevleri bile oluyor, samimiyetinizi de yaptığınız eylemler etkiliyor. Bir yoldaş lockpick yapmanızdan hoşlanırken diğeri bir olayı şiddete başvurmadan diyalogla çözmenizden hoşlanabilir. Hepsinin ayrı zevkleri var ve hoşlandıkları gibi hoşlanmadıkları durumlar da var. Hoşuna gitmeyecek şekilde davrandığınız yoldaşı kaybedebiliyorsunuz bile.

#Sayfa#

Mekân tasarımlarından söz edecek olursak...

Belki de Bethesda'nın en iyi işi olmuş bu. Gezebileceğiniz mekânlar dümdüz yatay mekânlarla kısıtlı değil, çok fazla dikey mekân var. Bir yapının çatısına helikopterle saldırı yapabileceğiniz gibi damdan dama zıplayarak gezinebileceğiniz yerler de mevcut. Skyrim'deki gibi 2-3 tane dağ, haritanın tam ortasına oturtulup yer kaplamamış, burada harita neyse o. Bütün alan sonuna kadar kullanılmış. Hatta harita Pip-Boy'da gördüğünüzden bile daha geniş, özellikle güneye indikçe harita dışı fazladan alanı fark edeceksiniz. Kapalı alan tasarımları da ayrı başarılı. Skyrim'de girdiğim her mağara bir diğerinin kopyası gibi hissettirirdi. Öyleydi de zaten, belli kalıplar üretip mekânları onlarla tasarlıyorlardı. Fallout 4'de girdiğim hiçbir mekân bir diğerine benzemiyor. Hepsi özenle tasarlanmış ve diğerlerinden ayırt edebileceğiniz yollara sahip.

Görsellikten konuşmaya devam edelim

Fallout 4'ün dünyası çok daha renkli. Çünkü New Vegas'daki Mojave gibi çölün ortasında geçmiyor, Fallout 3'deki gibi bombaların en çok etkilediği Washington'da da geçmiyor. Boston'da, sadece bir bombanın düştüğü Commonwealth'de geçiyor. O bombanın çok da etkileyemediği kuzey tarafları hala canlı iken, bombanın asıl düştüğü taraflar olan haritanın güney kısımlarına indiğinizde Fallout 3'dekinden bile daha kasvetli bir atmosfer sarıyor etrafınızı. Oyun güzel görünüyor. TAA isimli performans yemeyen kaliteli anti-aliasing yönteminden oyuna çok güzel ışıklandırma ekleyen Godrays özelliğine kadar, gözlerinizi doyuruyor. Diğer 2015 çıkışları kadar gerçekçi grafiklere sahip değil belki, ama oyunun senelerdir yapılmakta olduğunu ve bu yüzden de biraz eski bir grafik motoru kullandığını unutmamak lazım.

En son Skyrim'de kullanılan Creation Engine oldukça geliştirilmiş olsa da hala animasyonlar konusunda sıkıntılı bir grafik motoru. Karşınıza bir 2015 oyunundan beklenmeyecek kalitede animasyonlar çıkabiliyor. Eski bir grafik motoru olduğundan optimizasyon da çok iyi değil açıkçası. Son nesil bilgisayara sahip oyuncular bile orada burada performans düşüşleri yaşıyor. Teknik hatalar var mı? Evet, maalesef her zamanki gibi var. Ama size dürüstçe bunun en az teknik hata içeren Bethesda oyunu olduğunu söyleyebilirim. Skyrim ile, hele New Vegas ile kıyaslarsak oldukça az problemi var. Ben bu yazıyı hazırlarken Bethesda da yeni yamalar yayınlayacağını çoktan duyurmuştu.

Özetlemek gerekirse...

Oyun, seriye yeterince sadık değil. Yeterince seçim hakkı yok, ki Fallout'un temel öğelerinden biri seçimlerdir. Diyalog seçeneklerinin zayıflatılması ve karakterimizi 3. oyundaki gibi sıfırdan yaratmak yerine hazır geçmişi olması, seriye yapılan büyük ayıplardan. Ama crafting, Power Armor, yeni SPECIAL sistemi, yeni combat sistemi ve geliştirilmiş mekân tasarımları, ileriye yönelik atılmış çok büyük adımlar.

Kısacası, oyunun eskilerden kenara atıp yazık ettiği özellikler olduğu gibi, bir o kadar da bize kazandırdığı yeni özellik var. Bu yüzden benim değerlendirmem olumlu. Eğer seriye yeni bir oyuncuysanız, bu oyunu çok sevebilirsiniz. Eğer eski bir Fallout oyuncusuysanız, bu oyunu hala çok sevebilirsiniz, ama içinizde bir ukte kalacaktır.

Oyunun Playstore sayfası için tıklayın.

YORUM YAP TECRÜBENİ PAYLAŞ

kalan karakter 1000

Emir Emir

Oyunun grafikleri neslin azcık arkasında kalsada oyun tam bir harika oyun kendisine bağlıyor örnek olarak bir göreve gidiyorum ordan çatışma sesi adamların yanına gidiyorum mağara buluyorum orayı temizliyorum sonra görev felan başlıyor yan görevler garip garip bir sürü sürpriz var.Herkese tavsiye ederim müzikler olağanüstü olmuş.

Aynı Görüşte misiniz?
evet1
hayır0
cevapla 29.01.2016 21:31
elif.talay elif.talay

Bence de.

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 11.02.2016 17:46
Barış Barış

Ya ben şeyi merak ediyorum abim oynuyo bu oyunu bende oynamak istiyorum ama onun oyununu da riske atmak istemiyorum onun save dosyasının üstüne yazılmadan kendime ayrı bi save açabiliyor muyum cevap gelirse süper olur şimdiden teşekkürler ( bu arada çok güzel anlatmışsın eline sağlık)

Aynı Görüşte misiniz?
evet4
hayır0
cevapla 30.11.2015 17:42

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan TEKNOKULİS veya teknokulis.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

geri ileri
bize yazın